Starkt resultat för MQ
Resultatet efter skatt landade på 31 miljoner kronor för klädbolaget som uppvisar ett starkt tredje kvartal. Modekedjan uppger också i delårsrapporten att försäljningen av varor till fullpris ökat efter förändringar av kampanjaktiviteter.
– MQ stärks finansiellt. Resultatet ökar kraftigt, likaså kassaflödet och nettolåneskulden befinner sig på en historiskt låg nivå. Ett tydligare och mer attraktivt MQ håller på att skapas. Huvudkontoret har effektiviserats, vilket har givit besparingar ekonomiskt, men framför allt förbättrat metoder och tydliggjort gemensamma mål och värderingar.Huvudkontor och butiker knyts närmare varandra. För mig är det glädjande att konstatera att MQ utvecklas enligt plan. Lönsamheten ökar och kunderbjudandet stärks. Konsekvent tar vi steg för steg i rätt riktning, skriver Christina Ståhl vd och Koncernchef för MQ Holding AB, i rapporten.
Kedjan skriver att kampanjaktiviteterna setts över vilket lett till att fler varor säljs till fullpris och dessutom har kedjan noterat en större efterfrågan på kostymer och klänningar i vår och stärkt positionen i segmentet.
Bruttomarginalen uppgick till 61,3 procent jämfört med 60,2.
Resultat efter skatt uppgick till 31 miljoner kronor, en tydlig förbättring från 12 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Det motsvarar 0,90 kronor per aktie efter utspädning. Under tredje kvaratlet stängde MQ en butik i köpcentrumet Entré i Malmö.PH