Långhelger motar e-handel
Vanliga helger brukar vara bra e-handelsdagar. Långhelger däremot, då skippar svensken e-butiken och gör annat. – Det här kan vara bra för e-handelsföretagen att veta, så att de kan sätta in extra insatser just under långhelgerna, tipsar vd Svensk Digital Handel.
– Vi såg i vårt Twitterflöde, i samband med att vi kom med vår undersökning E-barometern i april, att ”bästa-handels-dagen” varierar stort över veckan. Jag kan inte se något branschmönster direkt, utan det handlar mer om enstaka företag.
Lämnar skärmen på långhelgen
Igår kom Stilindexet som bland annat mäter svensk fackhandelsförsäljning av kläder på nätet. Den visade att e-handeln fortsätter sitt tapp på kläder. Denna månad minskade försäljningen med 4,3 procent. Ackumulerat för året ligger den på minus 2,2 procent.
Jonas Ogvall tror på flera förklaringar. En är starka jämförelsetal från speciellt maj förra året, som kan vara svåra att matcha.
Långhelgerna är en annan.
– Vi ser generellt att långhelger gör att svenska e-handlare lämnar skärmen och ägnar sig åt annat.
Fler handlar mobilt
Men det faktum att allt fler gör sina e-inköp på mobila enheter, som surfplatta och mobiler, kan komma att ändra mönstret.
– Senaste e-barometern visar att var tionde konsument handlar från telefon eller platta. Men än så länge görs flest avslut på datorn, konstaterar Jonas Ogvall och tillägger att aktuell statistik från Usa visar att datoranvändningen brant är på väg neråt, till förmån för mobila enheter.
Sporten säljer kläder
Ytterligare en förklaring är att sport- och fritidsbranschen inte är med i Stilsiffrorna.
– Sportbranschen går bra på nätet och många sportaktörer säljer ju också modeplagg, konstaterar Jonas Ogvall.
E-barometerns siffror för första kvartalet i år visar att e-handeln totalt ökade med 16 procent. Motsvarande siffror för sporten var hela 24 procent.
Handlar mer utomlands
Både Stilindex och E-barometern mäter enbart försäljning från företag som har sitt säte i Sverige, till exempel inte för stora e-handlare som Zalando och Asos.
– Vi ser ju generellt sett att med ökad e-handelsvana, så blir svenskarna mer benägna att handla från utländska sajter så en del av försäljningen hamnar säkert där, konstaterar Jonas Ogvall och tillägger:
- Nu är vi i ett läge där så många kedjor nu är uppe med e-handel och är sökbara på nätet. Det drar i sin tur folk till och driver försäljning i de fysiska butikerna.