Rivstart för Etons nätbutik
Redan efter tio månader gick skjortföretaget Etons nätbutik med vinst. Nu skriver Boråsföretaget upp säljprognosen med 25 procent för nästa år.
Samma kund på nätet och i butik
Etons nätkund visar sig vara samma storstadsboende affärsman som också handlar i fysisk butik. Och han handlar alldeles övervägande just skjortor.
Företaget har marknadsfört e-butiken främst i sociala medier där Instagram gått bäst. Flest kunder genereras via Googles sökordsoptimering, skriver nyhetsbrevet. Parallellt bygger Eton upp en egen omfattande kunddatabas.
Och de fysiska butikerna har varit positiva. Fredrik Appelqvist säger till nyhetsbrevet:
– Våra återförsäljare inser att vi måste finnas på nätet. Det handlar om en win-win situation. Idag orienterar sig många kunder på vår sajt och handlar i en fysisk butik. Detta ger merförsäljning åt våra återförsäljare.
Mer personligt tilltal
Framöver kommer Eton att arbeta mer med utskick inför födelsedagar, påminna kunder om de inte varit inne på e-butiken på länge och ge nya köpförslag.
E-butiken kommer att växa ut på nya marknader.
– Shoppen måste finnas på fler språk. Norska, nederländska och spanska står på tur. Nyligen öppnade Eton en fysisk butik på exklusiva varuhuset El Palacio de Hierro i Mexico City, säger Fredrik Appelqvist till Tekos nyhetsbrev.
Eton kommer också att ligga kvar hos fristående e-handlare som brittiska Mr. Porter och svenska Care of Carl.