Clas Ohlson: Vd ser inte ökade marknadsföringskostnader
Clas Ohlsons resultat det fjärde kvartalet tyngdes av extra marknadsföringskostnader, jämfört med motsvarande kvartal året innan. Men det innebär inte att kostnaderna verksamhetsåret 2014/2015 kommer att skilja sig nämnvärt från föregående helår.
Clas Ohlsons jämförbara försäljning i Storbritannien steg med mer än 5 procent i det fjärde kvartalet. Men enligt vd:n är kundtrafiken i butikerna fortfarande på en lägre nivå än i exempelvis de svenska butikerna. Av de tolv butiker Clas Ohlson har i Storbritannien flaggar Klas Balkow för att en-två butiker kan komma att omlokaliseras. Helt nya butiker dröjer dock.
– Vi vill se mer tillväxt i vårt befintliga butiksnätverk innan vi öppna fler, sade Klas Balkow.
Vidare uppgav vd:n att koncernens försäljningsökning i maj månad på tolv procent bedöms ha påverkats positivt av kalendereffekter med cirka två procentenheter.