Festivalpasset blev Årets smultron
HUI Research utser för tredje gången Årets smultron. Denna gång föll sommarvalet på festivalpasset.
I takt med att musiken digitaliserats har intresset för livemusik ökat. Och efter några år som präglats av snack om festivaldöd har musikfestivalkartan ritats om. Etablerade festivaler har vuxit sig starkare samtidigt som nya festivaler som mixar livsstilsbranscher som musik, film, mode och teknik gjort entré på marknaden. Men framför allt; längtan efter utomhusupplevelser i svensk sommarmiljö tycks vara starkare än någonsin, oavsett om det handlar om den nischade festivalen på landet eller den breda festivalen i en storstad.
Inte bara unga
Festivalbesöket är inte heller längre en företeelse som enbart lockar ungdomar i tält på en lerig åker. Idag besöker människor i alla åldrar festivaler. Nya, äldre målgrupper ställer dock andra krav på utbud och faciliteter vilket gör att framgångsfaktorerna har förändrats. Om det tidigare räckte att vara bra på logistik, scenbygge och artistbokning har själva destinationen idag blivit en allt viktigare del av totalupplevelsen.
Tredje gången gillt
Det är tredde gången som HUI Research utser Årets smultron - en produkt, en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Förra året blev matresan utsedd till sommarfenomen och året dessförinnan "glampingen" - den lite lyxigare, bekvämare campingsemestern.
Årets smultron presenteras före midsommar varje år och är besöksnäringens motsvarighet till Årets julklapp. Kriterierna är de samma. Årets smultron skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse, skall representera den tid vi lever i och svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.