Blandat för Clas Ohlson
Clas Ohlsons försäljning ökade kraftigt under maj. I den andra vågskålen finns resultatet för det fjärde kvartalet, som sträckte sig fram till och med april, var snäppet sämre än väntat.
– Med en försäljningsökning på 13 procent i maj har vi har fått en mycket bra start på det nya verksamhetsåret. Det är särskilt roligt att se att vårt segment utanför Norden fortsätter att utvecklas positivt, säger Clas Ohlsons vd Klas Balkow enligt onsdagsmorgonens delårsrapport som även innehöll uppgifterna om maj.
Försäljningsökningen under maj var den näst högsta för Clas Ohlson under de två senaste åren. Snabbast växer försäljningen utanför Norden där ökningen noterades till 26 procent i lokal valuta, främst tack vare närvaron i Storbritannien men även med hjälp av en ny franschisebutik i Dubai.
Oväntat kvartalsminus
Men frågan är om försäljningssiffran för maj kommer att väga tyngre än bokslutet för räkenskapsåret 2013/2014 under onsdagens aktiehandel.
Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet låg oväntat på minus, 18 miljoner, samtidigt som analytikerna hade räknat med en knapp vinst.
– I kvartalet har vi ökat marknadsföringsinsatserna för att ytterligare stärka vårt varumärke och vår försäljning, skriver Klas Balkow om det fjärde kvartalet.
Försäljningen under kvartalet, som brukar räknas som bolaget svagaste under året, var redan känd och uppgick till nästan 1,4 miljarder kronor.
Styrelsen föreslår en utdelning på 4:75 kronor för det gångna räkenskapsåret - en femtioöring mer än sist men även lite mindre än vad analytikerna i snitt trodde inför bokslutet.