H&M sprider aktieglädje
I maj ökade H&M-koncernens totala försäljning i lokala valutor med 19 procent inklusive moms. För hela andra kvartalet var motsvarande säljökning 16 procent.
Klädjättens försäljning i maj påverkades positivt av kalendereffekter som sammantaget bedöms ha uppgått till 3 – 4 procentenheter. I juni kommer förhållandet att bli det omvända, då försäljningen kommer att påverkas av negativa kalendereffekter om 3 – 4 procentenheter.
I andra kvartalet, 1 mars till 31 maj, ökade försäljningen inklusive moms med 16 procent i lokala valutor. Omräknat till svenska kronor uppgick försäljningen inklusive moms i andra kvartalet till 44 181 (36 923) miljoner kronor. Omsättningen exklusive moms uppgick till 37 827 (31 635) miljoner kronor.
Totalt antal butiker i slutet av maj var 3 285 stycken, jämfört med 2 908 vid samma tidpunkt föregående år.