Modehandeln majökade
Fackhandeln för både kläder och skor ökade rejält i maj: med 3,8 respektive 3,2 procent. Men samtidigt minskade fackhandlarnas nätförsäljning av mode.
– Observera att vi mäter e-handeln på samma sätt som för försäljningen av kläder och skor i butikerna, det vill säga på befintliga svenska aktörer. Den totala marknaden kan alltså växa genom nytillkomna aktörer och utländska e-handelsföretag, trots att Stilindex visar negativa siffror, säger Mikael Sandström , branschordförande för Svensk Handel Stil.
Bäst för skor
Även om siffrorna indikerar att modefackhandeln tappar e-handelsmark till konkurrenterna, så ser försäljningsläget ganska ljust ut, speciellt för skor.
Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade i maj med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 3,2 procent.
Hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder ökat med 0,2 procent och skoförsäljningen ökat med 5,9 procent.
– Efter en stark försäljningsutveckling i maj ligger nu klädhandeln ackumulerat på plus, om än ett litet. Skohandeln marscherar på och har hittills i år ökat med mycket goda 5,9 procent, säger Mikael Sandström.