Life lyfter i konkurrensen
– Att avstå från den marginalpressade och konkurrensutsatta läkemedelsförsäljningen var ett strategiskt vägval och det framstår idag som ett klokt beslut, säger Lars Fins, koncernchef för Life Europe.
Han beskriver det som ett häftigt förändringspaket som genomfördes under 2010. Bland annat kapades 18 procent av kostnaderna, 100 personer i overhead-organisationen blev 60. En ny marknadsföringsstrategi med tv-reklam och idrottssponsring liksom ett nytt butikskoncept fick försäljningen att öka, liksom investeringar i e-handel.
– Vi har satsat stora resurser på att utveckla vårt varumärke med fokus på den hälsotrend som nu råder, säger Lars Fins.
Life har 440 butiker i Sverige, Norge och Finland, varav 220 i Sverige. 110 butiker är egenägda och resten är franchisebutiker.
Life har också en egen grossistverksamhet, Life logistics som är Nordens största med en omsättning på budgeterade 540 miljoner kronor. Nyligen har man också förvärvat den norska grossisten Validus engros och butiksbolaget Validus butikkdrift med en omsättning på cirka 475 respektive 190 miljoner svenska kronor. Förvärvet kräver ett godkännande av norska konkurrensmyndigheten och beräknas kunna slutföras under juli i år.
Life Europes bokslut för 2013 visar på en omsättning på 786 miljoner kronor (745) och ett rörelseresultat på 40 miljoner kronor (26).
Lars Fins ser en stor potential i företaget.
– Vi räknar med att ha fördubblat vårt rörelseresultat senast helåret 2016, säger han.
Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 9