Ny EU-lag ställer höga krav på e-handlare
Det är bråttom. Redan den 13 juni träder EU:s nya konsumentlagstiftning i kraft - och det är mycket som behöver vara på plats till dess.
För företag som säljer varor eller tjänster online innebär den nya lagstiftningen att ett antal konkreta åtgärder måste genomföras före den 13 juni.
Bland annat gäller följande:
Säkerställa att information och villkor uppdateras så att de även innehåller de nya informationskrav som införts
Säkerställa att det finns rutiner för att möjliggöra 14 dagars återbetalning om kunden utnyttjar ångerrätten
Webbutiker som möjliggör för konsumenter att ångra sitt köp direkt på webben måste säkerställa att det finns rutiner för att omedelbart bekräfta mottagandet
Säkerställa att webbutiken tydliggör för konsumenten att köpet innebär en betalningsförpliktelse
Säkerställa att leverans av varor kan ske inom 30 dagar
Om företagen inte åtgärdar detta innan lagstiftningen träder i kraft riskerar de att bryta mot marknadsföringslagen, vilket i värsta fall kan leda till onödiga processer i domstol.
Källa:DLA Nordic