Trögt för Seqr-betalappen
Svenska Seamless app för att betala i mobilen, har haft en trög start.
Artikeln konstaterar att svenska Seamlsess app för mobila betalningar fortfarande, ett och ett halvt år efter lanseringen, bara har få privatpersoner som användare.
Mobilappen Seqr har gjort Seamless till en börsvinnare. Men, skriver artikelförfattaren, i år har aktiekursen fallit med nästan 40 procent sedan årsskiftet.
Biljettköp på Seqr
Idag sker runt 20 000 transaktioner i Seqr varje dag, enligt Seamless vd Peter Fredell . Många av dem är biljettköp på bussar och spårvagnar eftersom Västtrafik är Seamless största kund.
– Vi har hela tiden haft som strategi att först se till att tekniken fungerar bra och i steg två se till att tekniken finns ute hos handlarna. Det är först i tredje steget, som vi är i nu, som vi börjar arbeta aktivt för att få fler att betala med den, säger Peter Fredell till Di.se.
Hos Hemköp, Willys, McDonalds och flera apotekskedjor kan kunden idag också betala med Seqr.
Cashback till kunden
– Det är först nu som vi har börjat lägga pengar på marknadsföring. Vi var till exempel en av annonsörerna på tv under hockey-vm, säger Peter Fredell.
Han talar om att man vill ge kunden ett mervärde, förutom den faktum att hon slipper ha med sig sitt betalkort. Därför har Seamless byggt in en cashbacktjänst i appen som ger kunderna pengar tillbaka på vissa köp.
Till England och Usa
Tidningen spekulerar i om det faktum att bolaget måste skicka en faktura till kunderna för alla köp - i stället för att dra pengarna direkt från bankkontot - kan verka hämmande.
Men ny EU-lagstiftning, tidigaste nästa år, kan dock ta bort det problemet. Den nya lagen skulle förbjuda banker att stänga ute tredjepartslösningar från kundernas bankkonton.
Seqr kommer att lanseras i Storbritannien och USA under året.
- Vi är fortfarande helt övertygade om att vi kommer att bli en av flera stora betalstandarder i världen. Annars hade vi inte hållt på med det här, säger Peter Fredell till affärstidningen.