23948sdkhjf

Nu handlar svenskarna mer

Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 5,7 procent i april jämfört med samma månad 2013, enligt april månads detaljhandelsindex. Utvecklingen följer HUI:s prognos.
Dagligvaruhandeln ökade med 2,0 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 9,6 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade, skriver HUI research som tar fram detaljhandelsindex.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 6,8 procent mellan april 2013 och april 2014.
Dagligvaruhandeln ökade med 8,1 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,6 procent.

Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 0,3 procent mellan mars 2014 och april 2014. Under den senaste tremånadersperioden (februari-april) ökade försäljningsvolymen med 1,6 procent, jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (november-januari). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade.


Positiv trend håller i sig

Detaljhandeln inleder det andra kvartalet med en imponerande tillväxt om 6,8 procent i april. Den positiva trenden från första kvartalet håller därmed i sig och utfallet i april är det starkaste under en enskild månad sedan i mars 2010.
Även i april spelar påskens kalenderplacering en stor roll för framförallt dagligvaruhandelns utveckling. Påsken inföll i år i april, jämfört med i mars i fjol, vilket betyder att dagligvaruhandeln får en rejäl skjuts av den stora mathelgen. Även rensat för kalendereffekt och prisutveckling visar branschen upp positiva tillväxttal.

Våren gav skjuts
Sällanköpsvaruhandeln, som till viss del får en negativ kalendereffekt på grund av påsken och som hade en stark försäljningsmånad under mars, fortsätter även i april med en stark tillväxt. Trots ett något svagare konsumentförtroende vågade sig konsumenterna återigen ut för att shoppa. Denna månad syntes det att våren hade anlänt till Sverige på allvar. Förutom möbler, heminredning och byggvaror, som utvecklats väl under en
längre tid, visar även andra branscher såsom färghandeln och optikhandeln upp positiva tillväxttal.

Höga förväntningar
Konfidensindikatorn för detaljhandeln, som bland annat visar företagens förväntningar på försäljning, steg med 2,7 enheter i april, enligt Konjunkturinstitutet, vilket betyder att den ligger betydligt över det historiska genomsnittet. Detaljhandelns utveckling hittills i år ligger något över HUIs helårsprognos för 2014, vilken är satt till 3 procent. Utvecklingen är därmed i linje med prognosen då första halvåret förväntas uppvisa en något
starkare tillväxt medan hösten, på grund av något starkare jämförelsetal, spås leverera något mer försiktiga utvecklingstal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079