Fler leksaker säljs på nätet
Försäljnigen av barnartiklar och leksaker ökade med 31 procent under första kvartalet i år. 18 procent av den totala omsättningen för branschen kan nu relateras till e-handel.
Barnartiklar och leksaker är en av de branscher som växer starkast inom e-handel och efter böcker och hemelektronik är det den bransch som har högst andel av sin försäljning via Internet. Branschen omsatte 600 miljoner på nätet under 2013. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2014 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
- Att försäljning av leksaker ökar så markant på nätet beror på att nätbutiken har möjlighet att erbjuda både ett bredare sortiment och en större tillgänglighet till sina kunder. Som fysisk leksaksaffär har du svårare att vara lika bred i ditt sortiment, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på PostNord.
Ännu ett kvartal visar näthandeln inom svenska detaljhandeln en försäljningstillväxt på internet på 16 procent. Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige 2014.
När man beställer varor på internet är det viktigt att det står rätt namn på paketet. Namnet måste stämma med det namn som står på mottagarens legitimation eftersom Postnord vill veta säker att paketet kommer till rätt person. Om man beställer leksaker till barn måste barnet kunna visa legitimation, annars är det bättre att adressera paketet till en förälder, skriver Postnord i ett pressmeddelande.