23948sdkhjf

Smart tv och sportarmband lyfter elektronikhandeln

Smart-tv, trådlöst ljud och "kroppsburen teknik" som smarta klockor och sportarmband - det är vad elektronikhandelns butikschefer hoppas på till sommaren.
Hela 85 procent av butikerna får förfrågningar om så kallad kroppsburen teknik som smarta klockor och träningsarmband.

Hos Henrik Laweberg , butikschef på Siba i Linköping, är det just fitnessprodukterna som är den stora trenden. Den här bärbara tekniken som kan kopplas till smarta telefoner väntas bli sommarens storsäljare.

– Vi ser hur det är större efterfrågan på allt som har med hälsa att göra, speciellt nu inför sommarmånaderna, säger Henrik Laweberg.

Det här ger också nya affärsmöjligheter för elektronikbutikerna: nu kan kunderna hitta produkter här som tidigare bara funnits i sportbutikerna.

- Vi har god kunskap av om denna typ av produkter och jag tro att kunden uppskattar det allt större utbudet av produkter som kopplar ihop tekniken med träningen, säger Henrik Laweberg.

Bra utgångsläge

77 procent av butikscheferna i elektronikhandeln upplever ett positivt försäljningsläge i sin butik just nu. Det totala värdet av all hemelektronikförsäljning visar för första gången på länge positiva försäljningstal, enligt försäljningsdata sammanställda av Elektronikbranschen.

190 butikschefer hos Audio video, Elgiganten, Euronics, Media markt och Siba har svarat på undersökningens frågor.

Fotboll på ny tv

Fotboll och fitness står i sommarens fokus för handlarna. Tv väntas bli sommarens storsäljare, inte minst smart tv. Stundande fotbolls-VM är förstås en stark bidragande faktor.

Sommarens försäljningsöverraskning väntas bli trådlöst ljud.

Nästan samtliga butikschefer, 96 procent, har fått förfrågningar om strömmade medietjänster. Det bidrar att butikernas försäljning av kringprodukter som Bluetooth-högtalare och dockningsstationer för ljud växer snabbt.

Strömmade tjänster på uppgång

Henrik Laweberg ser här många nya affärsmöjligheter.

– Efterfrågan från kunderna har inte riktigt tagit fart än, men det är en jättespännande väg att gå. Branschen behöver bli bättre på att visa sambandet mellan produkterna och streamade tjänster, säger han och fortsätter:

- Vi säljer ju hårdvarorna idag och borde även kunna erbjuda innehållet som de fylls med.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063