Ica vill få kunderna att handla hållbart
Ica gruppen presenterar idag kvartalsrapporten för sitt hållbarhetsarbete för första kvartalet 2014. Rapporten går igenom viktiga händelser och insatser inom miljö, kvalitet, etisk handel, hälsa och samhällsengagemang.
Ica skriver att de har inlett en stor satsning för att utöka ursprungsmärkningen av egna varor på ingrediensnivå. Totalt kommer 2500 egna varor att omfattas. Initiativet sägs vara unikt i Europa.
Under årets första kvartal hade Ica 31 procent lägre koldioxidutsläpp än 2006, vilket är i nivå med Icas långsiktiga klimatmål.
Ica Sveriges försäljning av ekologiska varor ökade kraftigt under kvartalet som gick. Framför allt ökade försäljningen av Icas eget varumärke I love eco.
Möjlighet välja svenskt
Flera åtgärder har också vidtagits för att öka kundernas möjligheter att välja svenska råvaror. Bland annat har Ica och svenska LRF beslutat att inleda ett samarbetsprojekt och dansk råvara kommer att bytas mot svensk råvara i Ica bacon.
Som första nordiska dagligvaruaktör har Ica Sverige skrivit avtal med IDH, en holländsk organisation som arbetar för ökad hållbar handel.
Dessutom genomförs extra kvalitetssatsningar i butiker som själva maler köttfärs efter att det uppdagats att tre Ica-butiker har hanterat köttfärs på felaktigt sätt.