23948sdkhjf

Lurar och plattor - nya vägen till e-butiken

Allt fler använder sin smarta telefon eller surfplatta för att e-handla. I Norden är det nu över tio procent som använder en smart lur för att besöka e-butiken. Andelen som använder surfplatta är nästan lika hög.
Det visar en ny undersökning från mjukvaruföretaget Adobe, där man samlat data från över 19 000 webbplatser och analyserat 579 miljarder besök. Rapporten jämför data från Norden, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Beneluxländerna och USA.

Överlag visar rapporten att allt fler lämnar datorn därhän när det är dags att gå till e-butiken. Det är de rörliga apparaterna som driver allt mer trafik i e-handeln.

I de nordiska e-butikerna sker i snitt 10,6 procent av besöken från en smart telefon, en klart ökning från 2012.

– Det händer trenden har vi sett under några år och det är något som vi bara tror kommer att öka, säger Malin Bodolla , nordisk marknadschef på Adobe.

Det är i USA och Storbritannien som det handlas mest med mobilen. Webbplatser som är optimerade för smartphones ser en 60-procentig skillnad i andelen trafik från smartphones. I USA sker 13,9 procent av besöken med en smartphone.

Surfplattor på väg upp

Surfplattorna är också på väg upp. Nordiska e-butiksbesökare använder surfplattan allt flitigare. 9,3 procent av e-butiksbesöken kom därifrån förra året.

Tyskland släpar efter när det gäller användning av surfplattor. Endast 6,3 procent av tyska besökare använder surfplattor. Högst andel har Storbritannien (11,8 procent).

Här blir det oftast köp

Konverteringsgraden är termen för hur många besök som leder till köp. Här ligger franska e-butiker i topp, med den högsta genomsnittliga konverteringsprocenten (3,0). Norden kommer på andra plats med 2,5 procent.

Lägst är siffran i Storbritannien (1,6 procent) och USA (1,7 procent).

– Även om skillnaderna i konverteringsgrad kan tyckas vara små kan en tiondels procent göra att försäljningen skiftar med miljontals kronor. Mobilanpassade sajter blir allt viktigare för att kunna öka konverteringsgraden ytterligare, säger Malin Bodolla , nordisk marknadschef på Adobe.

Nordiska e-kunder återvänder

Norden är den region som har den högsta andel återkommande besökare. I genomsnitt återvänder 1,43 procent av besökarna till sidan igen.

Det ska jämföras med Storbritannien (1,42 procent) och USA (1,36 procent). Lägst andel återvändande besökare har Tyskland (1,29 procent).

Konsten att behålla kunden

Andelen besökare som besöker fler än en sida (stick rate) är allra högst i Beneluxländerna. Med undantag för Norden såg dock alla regioner en liten minskning jämfört med 2012. I Norden besöker i genomsnitt 47 procent flera sidor på samma webbplats. Sämst på att behålla kunderna är man i USA, där endast 38 procent stannar.

– Många företag använder sökmarknadsföring för att driva trafik till sina e-butiker, men skulle kunna göra mer för att locka tillbaka tidigare besökare, säger Malin Bodolla.

Fransmännen stannar längst

Franska e-butiker håller kvar besökaren längst tid.

I både USA och Europa har besökstiden per hemsida sjunkit från 2012 till 2013. Under 2012 låg genomsnittstiden på 6 minuter, något som nu sjunkit till 5,5 minuter. Längst tid stannar man i Frankrike, där ligger snittiden per besök på 6,36 minuter. I Norden är motsvarande siffra 5,88 minuter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093