Lyckat test lyfter butiksinredare
En ny självutcheckningskassa, som testats av Lidl och som visades på Butiksleverantörsmässan nyligen, kan bli butiksinredningsföretaget Itabs nya guldägg.
För några månader sedan sjösatte Itab ett test av självutcheckningskassan ute i butik tillsammans med lågpriskedjan Lidl. Under onsdagen förkunnade Lidls projektledare för Nyhetsbyrån Direkt att testinstallationen går som förväntat – och att kedjan snart ska installera ytterligare en testanläggning.
– Det här är ett projekt som vi jobbar på i fyra till fem år och lagt ned säkert 150 miljoner kronor på. Om butikerna skulle välja vår typ av system skulle det naturligtvis betyda ett genombrott för oss. Det skulle vara oerhört viktigt för Itab, säger bolagets vd Ulf Rostedt enligt DI.
Lidl har närmare 10 000 butiker i över 25 länder, varav 160 i Sverige och är således en viktig kund för Easyflow och Itab. Om kedjan bestämmer sig för att satsa på systemet skulle det innebära ett rejält genombrott.
Nyheten om att Lidl väljer att fortsätta installera testanläggningar fick Itab-aktien att rusa med som mest 15 procent under onsdagen enligt DI. Den 15-procentiga ökningen innebär att börsvärdet växer med närmare 700 miljoner kronor till 5,2 miljarder kronor.