23948sdkhjf

Kampanj för svenskt kött i butiker

Lyft fram det anonyma köttet i ljuset! Den maningen kommer från branschorganisationen Svenskt Kött som startat en butikskampanj för ursprungsmärkning av kött.
Kampanjen genomförs i cirka 700 butiker runt om i landet och har ursprungsmärkning som centralt budskap.

Den svenska grisuppfödningen är ett hett ämne och har blivit en valfråga inför helgens val till EU-parlamentet. I debatten talas det om det färska köttet men man tappar bort att det finns mängder av svenska charkuterier med danskt och tyskt kött som råvara, skriver Svenskt kött i ett pressmeddelande.

– Glöm inte att den absolut största delen av grisen, 70 procent, blir råvara till skinkor, leverpastejer, korv mm. Det är lika viktigt att ha koll på köttets ursprung när vi handlar pålägg och charkuterier som när vi väljer helt kött, säger Maria Forshufvud som är vd för Svenskt kött.

Strängare regler
Svenska grisar föds upp enligt strängare regler än till exempel Danmark och Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar, får antibiotika bara vid sjukdom och har större utrymme i boxarna. Med bättre djurhållning följer högre kostnader, och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt tryck från billigt importkött som blir råvara i livsmedelsindustrin.

–Det här handlar om att vi vill ha en långsiktigt hållbar svensk grisuppfödning och då måste det anonyma köttet ut i ljuset, säger Maria Forshufvud.

Ursprungsmärkningen Svenskt kött fyller tre år i maj. Märket betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, förädlat och packat i Sverige. Butikskampanjen stöttas av dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl samt LRF.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.184