Svenska EMV visas på Europamässa
Egna varumärken utgör idag mer än 40 procent av produktutbudet i de flesta europeiska länder. För att profilera svenska produkter arrangerar Business Sweden Business Sweden en svensk samlingsmonter under marknadsföringskonceptet Try Swedish!* på Private labelmässan PLMA i Amsterdam den 20-21 maj.
–Private Label omfattar inte längre bara budgetprodukter, utan tar sig sakta men säkert in bland premiumprodukter och nischade segment som t.ex. ekologiskt eller laktos-/glutenfritt. Därmed skapas affärsmöjligheter för alla typer av produkter och producenter. Private Label möjliggör dessutom för svenska producenter att växa på internationella marknader utan att behöva investera i den ofta tids- och kostnadsintensiva processen att bygga upp ett varumärke på en ny marknad, säger Andreas Rentner , Area Manager Benelux, Business Sweden i ett pressmeddelande.
I den svenska samlingsmontern deltar Albina Snacks, AB Anders Löfberg, Bofood, Foodimpex International, Frebaco Kvarn, Göteborgs Kex, Lantmännen Doggy, Svenska Lantchips, Trensums Food, Västkustfilé, Mattea Sweden, Fjällbröd och Örneborgs Delikatesser. För flera svenska utställare har deltagandet i PLMA lett till konkreta affärer och värdefulla kontakter för framtiden. Många utställare ser det som ett forum för att knyta nya affärskontakter och vårda befintliga kundrelationer.
På PLMA deltar fler än 2 100 utställare från över 70 länder och mässan besöks av cirka 9 000 branschprofessionella – däribland inköpare och kategorichefer från de ledande livsmedelskedjorna i Europa och runt om i världen.