Blandat för kalsongföretaget
– Årets första kvartal bjöd på en blandad utveckling, kommenterar Björn Borgs tf vd Henrik Fischer bolagets delårsrapport.
På positiva sidan noteras bättre lönsamhet i den svenska grossistverksamheten och en god utveckling i de egna verksamheterna i England och Finland.
– Samtidigt minskade försäljningen av vår- och sommarkollektionerna jämfört med föregående år, konstaterar Henrik Fischer i sin rapportkommentar.
Försäljningen minskade för underkläder, och det var motigt också för skor och sportkläderna.
Bland de större marknaderna visade Belgien och Finland en god tillväxt. Sverige, Norge och Holland däremot en tillbakagång.
Att antalet butiker i Holland förra året drogs ner från 28 till sju har bidragit till minskad försäljning. Vd beskriver den holländska marknaden som fortfarande svag men med tecken på stabilisering. Den holländske distributören satsar offensivt med varumärkesaktiviteter och visningar.
I slutet på mars hade Björn Borg totalt 38 (57) butiker, varav 17 (17) egna.
Bolaget fortsätter att satsa på e-handeln, och Henrik Fischer preciserar att det både gäller den egna e-butiken och externa e-handelsplatser.
Henrik Bunge , tidigare vd på Peak Performance, tillträder sitt jobb som vd för Björn Borg den 1 augusti.
BJÖRN BORG, januari-mars
Koncernens nettoomsättning ökade med 9 procent till 142,8 miljoner kronor (130,8). Exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 8 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 19,0 miljoner kronor (9,2).
Resultat före skatt 20, 0 (7,1)
Varumärkesförsäljningen (exklusive moms) minskade med 12 procent till 382 miljoner kronor (432). Exklusive valutaeffekter var nedgången 14 procent.
Varumärkesförsäljningen definieras som beräknad total försäljning av Björn Borg-produkter i konsumentledet exklusive moms baserad på rapporterad. grossistförsäljning