23948sdkhjf

Fler vill ha bil online

Allt fler kan tänka sig att köpa sin bil online. Det visar en ny, internationell rapport från Capgemini. – Företagskunder och yngre köpare leder vägen, säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini consulting.
Capgeminis rapport Cars online baseras på insikter från undersökningen ”Generation connected”, där över 10 000 konsumenter i tio länder tillfrågats: Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydkorea och Indonesien.

Rapporten visar att bilindustrin påverkas starkt av sociala medier, konsumenternas digitala köpvanor och förväntningar på att ständigt vara uppkopplade. Hela 44 procent kan tänka sig att köpa sin bil online.

Bilköp på nätet

Trots att 55 procent av de tillfrågade att de anser att återförsäljaren fortfarande är den viktigaste informationskällan, så påverkar de ungas vana att handla på nätet också köpcykeln vid bilköp. I generation Y kan så många som hälften tänka sig att köpa en bil online.

Det är främst tillväxtmarknader som Kina (61 procent) där av konsumenterna kan tänka sig att genomföra sitt bilköp online, jämfört med exempelvis 34 procent i USA.

Vi kommer successivt att se biltillverkare och återförsäljare möjliggör att en allt större del av bilköpet kan äga rum online, säger Håkan Erander , ansvarig för bilindustrin på Capgemini consulting.

Höga krav på uppkopplad bil

Lika många som kan tänka sig att handla bil på nätet förväntar sig att deras nästa bil har samma digitala funktionalitet som de är vana vid att ha i sitt övriga vardagsliv.

Att bilindustrin utvecklar digital funktionalitet kommer inte enbart gynna konsumenten, skriver rapporten och tillägger att det också skapar även förutsättningar för merförsäljning. Fler än 80 procent av bilköparna är villiga att dela sin data med biltillverkaren och återförsäljaren, förutsatt att det skapar fördelar och förenklar för konsumenten.

– Utvecklingen leder till att bilen kommer bli en integrerad del av ekosystemet av produkter och tjänster på samma sätt som dagens smartphones. Studien visar att kunderna har stora förväntningar på tjänsteutvecklingen och redan idag lärt sig uppskatta värdet av tjänster som talar om vart bilen befinner sig, hur den mår och trafikinformation i realtid - och mer är på väg, säger Håkan Erander.

Sociala medier påverkar

Social media är en av de viktigaste kanalerna där konsumenterna söker information ifrån. Genom social media tenderar konsumenterna att bekräfta sina köpbeslut och mer än 73 procent menar att positiva kommentarer om ett visst bilmärke eller modell, har stor inverkan på köpcykeln. Förutom informationsinhämtning förväntar sig 85 procent av konsumenterna att de ska kunna interagera med biltillverkaren och återförsäljaren via sociala medier.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089