23948sdkhjf

Svenskarna näthandlar på natten

43 procent av svenskarna näthandlar på natten. Fenomenet kallas "twilight shopping" och det ställer krav på service även nattetid.
En ny undersökning, gjord av brittiska Fox Insight på uppdrag av Tradedoubler, visar att 43 procent av svenskarna näthandlar på sina surfplattor mellan 21.00 och 06.00 på morgonen. Av smartphoneanvändarna handlar 7 procent mellan 06.00 och 09.00. Trenden går under namnet ”twilight shopping” och förväntas växa kommande år.
Det ställer högre krav på svenska butikers öppettider och varumärkens digitala närvaro, skriver Tradedoubler i ett pressmeddelande.

Det är främst kläder, skor, appar, resor och hotellbokningar som hamnat i konsumenternas varukorgar det senaste året. Undersökningen visar hur surfplattor spelar en växande roll för näthandeln och hur ”twilight shopping” bidrar till att konsumenter idag förväntar sig att deras butiker håller öppet 24 timmar om dygnet, året runt.

Undersökningen omfattar 4 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden. Studien genomfördes i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen, Schweiz och Italien. Dessa länder står för 89 procent av Europas totala e-handel.

– Resultatet visar hur mångsidiga återförsäljare och marknadsförare måste vara. Våra förändrade shoppingvanor förlänger öppettider både för konsumenter och återförsäljare. Idag handlar vi vad vi vill, när vi vill. Det ställer krav på mobil och digital närvaro och en förståelse för hur konsumentens köpresa ser ut idag, säger Magnus Nyström , CTO, Tradedoubler.

Tv-reklam aktiverar tittaren
Undersökningen visar även att smartphones och surfplattor höjer tv-reklamens genomslags-kraft. Mer än hälften (59 procent) av svenskarna i undersökningen använder sina smartphones för aktiviteter kopplade till programmet de tittar på. 57 procent köper något som de sett i en tv-reklam. Motsvarande siffra för surfplatteanvändare är 68 procent och 70 procent.

– Tv-reklam har gått från passiv till aktiv. Med sina smartphones och surfplattor gör konsumenterna research i soffan, delar med sig av erfarenheter och handlar sedan online. Ofta påbörjas köpresan mobilt. Det ger återförsäljare möjligheter att påverka var deras produkter köps. Om återförsäljarna inte har en mobil närvaro kommer de tappa kunder till konkurrenter som ger konsumenterna vad de vill ha, när de vill, säger Magnus Nyström.

En nyligen publicerad undersökning från Forrester* uppskattar att 49 procent av Europas
e-handel 2018 kommer från surfplattor och smartphones.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062