23948sdkhjf

Ekomat blir politik

37 procent av Coops 3,4 miljoner medlemmar uppger att de vill veta vad riksdagspartierna gör för att öka tillgången på ekologisk mat. Därför startar Coop nu sajten Ekolöftet, en sajt där riksdagspartiernas mål och ambitioner kring ekologisk konsumtion och produktion i Sverige redovisas.
Coop skriver i ett pressmeddelande att många svenskar oroar sig över vad maten innehåller, och att 40 procent av
Coops medlemmar uppger att information om partiernas position i frågan om ekologisk mat kan påverka hur de röstar i höstens riksdagsval.

– Sverige behöver politisk vilja och initiativ för att öka tillgången på ekologiska livsmedel. Därför har vi skapat Ekolöftet. Där samlar vi partiernas vallöften om ekologisk mat så att våra kunder, och andra, får en klar bild av riksdagspolitikernas ambitioner och mål inför valet i höst, säger Louise König , hållbarhetschef på Coop.

Vidare skriver Coop om sina egna insatser:
Företaget har satt som mål att 20 procent av all mat Coop säljer ska vara
ekologisk år 2020. För 2014 är målet 8 procent, det vill säga dubbelt så mycket
som den genomsnittliga ekoförsäljningen i Sverige. Coop sänker också priserna på eko-varor.

– Vi vill bidra med att sätta frågan på den politiska agendan
för att stimulera produktion och konsumtion av ekologisk mat i Sverige. Men också
vara med och göra ekologisk mat billigare och mer tillgänglig, säger Louise
König.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066