23948sdkhjf

Agentens nya roll i e-handelseran

I en snabbrörlig värld där nätet har kortat avståndet mellan säljare och köpare har handelsagenten en ny roll att spela. – Agenten är expert på sin produkt, något som är extra viktig idag när det gäller frågor kring tillverkningsvillkor, ansvar och hållbarhet, säger Helena Waker, vd för 100-årsjubilerande organisationen Agenturföretagen.

Företag inom textil, inredning och mode (kläder, skor, accessoarer och smycken) dominerar medlemskåren. Förklaringen är historisk, det var Agenturföretagen som drog igång de textilmässor som senare mynnade ut i de stora modemässorna.


Den bransch som växer mest just nu är mat och delikatesser, som fina olivoljor och vin.


– Nu är det våra matföretag som är våra trendigaste företag. Ändå var det inte länge sedan som man trodde att dessa skulle försvinna som agentområde, att allt skulle tas över av kedjornas egna varumärken, säger Helena Waker.


Agenturföretagens medlemmar är i första hand mindre företag, men här finns också stora börsnoterade företag som Björn Borg och New wave group.


Behövs i nätvärlden

Nätet minskar de fysiska avstånden – mellan länder och mellan varumärken, leverantör och slutkund – men Helena Waker är övertygad om agenten/distributören som expert i en handelsvärld av tilltagande komplexitet behövs mer än någonsin.

– Den som sitter som inköpare, låt säga för ett stort varuhus eller stort kedja, kan omöjligt ha detaljkunskap om varje produkt. Det kan ställa till det när det handlar om kemikalieansvar, reklamationer, CSR-frågor och liknande. Här tar agenten/distributören rollen som kunnig rådgivare, säger Helena Waker.


Arbetar med originalet


Efter årtionden där mycket av varuproduktion har lagts ut till Asien, finns nu en mottrend. Helena Waker ser till exempel hur allt mer tyg köps in från europeiska tillverkare, många gånger motiverat av transparensen i hållbarhetsarbetet.


– Det gynnar agenterna, som arbetar med etablerade varumärken och produkter. Och våra medlemmar är ofta först ut med originalen, säger hon och tar exemplet med den första nylonstrumpan som importerades till Sverige just av en agent.


Handeln går i vågor

Apropå att handeln är i ständig förändring, berättar Helena Waker hur sockermonopolet 1934 uppmanade handelsagenterna att inte leverera till Hemköp som var så ”fräcka” att de körde ut leveranserna direkt till slutkunden, istället för till butik.


– Agenterna lydde inte, företaget levde kvar och öppnade sedan fysiska butiker. Idag har Hemköp nätbutik...


Och näthandeln är en möjlighet, inte ett hot. Agenterna kan vara med och utveckla svensk näthandel, säger Helena Waker och påpekar att om näthandelsbolaget har sitt säte i Sverige, blir det också den svenska agenten som får ta del av försäljningen.


– Agenten har generellt fingertoppskänsla och känsla för vad som ligger i tiden, säger hon.


Generationsväxling

Det pågår en generationsväxling hos Agenturföretagen. Antalet nya, unga entreprenörer och medlemmar ökar i högre takt än antal företag som pensioneras. Förra året ökade antalet medlemmar med 20 procent. Det är entreprenörer som någonstans på en resa eller på nätet fått syn på en ny, intressant och smart vara och startat ett företag.


– För att lyckas som agent måste man våga ta risker, gilla att resa och vara bra på att knyta kontakter, så har det alltid varit. Från början kunde det vara riktigt farligt att vara agent, man kunde helt enkelt riskera livet på sina långa inköpsresor runt om i världen, säger Helena Waker.


Manligt och kvinnligt


Ett minne från den tiden är Agenturföretagens Änkefond. Det visar också hur könsfördelningen såg ut under de första 75 åren: mansdominerat. Idag är fördelningen hälften-hälften mellan kvinnor och män i styrelsen. Även änkefonden har utvecklats. Den är nu en stipendiefond för medlemsföretag som vill stärka kompetensen inom företaget.


Med humor

Helena Waker har varit vd för Agenturföretagen i sex år. Hennes yrkesbana gör henne väl skickad att möta medlemmarna i deras vardag; hon har jobbat som agent och distributör, butiksägare och ”agent-scout”, med egna och andras varumärken, inom branscher som mode, inredning och leksaker.


Under det senaste halvåret har hon och hennes fem medarbetare på huvudkontoret ägnat många timmar åt att gå igenom organisationens historia.


– Så många gånger har jag brustit ut högt i skratt. För är det någonting som jag ser under hundra år genomsyrat Agenturföretagen är det humor! Och omsorgen om medlemmarna. Det är en fantastisk fin sammanhållning inom Agenturföretagen.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078