23948sdkhjf

Svagt kvartal för servicehandeln

Året började försiktigt för den svenska servicehandeln. Under första kvartalet ökade försäljningen med 0,1 procent.
Servicehandeln inledde 2014 med försiktig tillväxt. Under det första kvartalet 2014 ökade försäljningen med 0,1 procent. Därmed ansluter servicehandeln till dagligvaruhandeln, som även den hade en svag tillväxt under första kvartalet. Det visar statistik från Svensk servicehandel och fast food samt HUI research.

Fast Foods positiva trend bröts under första kvartalet 2014. Försäljningen i delbranschen minskade med 0,2 procent. Delbranscherna med starkast tillväxt var Café och Spel och tobak som ökade försäljningen med 4,7 respektive 0,8 procent. Sämre gick det för Minilivs och Trafikbutiker vars försäljning minskade med 4,3 respektive 0,3 procent.

– Inledningen på 2014 blev trög för servicehandeln. Caféerna agerar fortsatt draglok med fina tillväxttal. Tyvärr lyckades inte Fast Food fullfölja den positiva utvecklingen från förra året, säger Bengt Hedlund , VD för Svensk servicehandel och fast food.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062