Nordisk e-handel för 44,2 miljarder
Under första kvartalet i år e-handlade sju av tio nordbor varor till ett värde av cirka 44,2 miljarder svenska kronor.
Det framgår av Postnords rapport E-handel i Norden för första kvartalet i år.
Norrmännen är de mest frekventa e-handlarna, 75 procent av norrmännen e-handlade förra kvartalet. I Finland är andelen e-handelkonsumenter den lägsta i Norden, där var motsvarande andel 66 procent.
Kläder, böcker, hemelektronik samt kosmetika, hud och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under första kvartalet.
En fjärdedel från utländska sajter
Värdet av nordiska konsumenters e-handel under första kvartalet 2014 uppgick till cirka 44,2 miljarder kronor. Av dessa uppskattar konsumenterna att cirka 10,1 miljarder är e-handel som har skett från sajter de bedömer är utländska.
Drygt en tredjedel av de e-handlade försändelserna i Norden kom under perioden, enligt konsumenterna uppskattning, från utlandet.
När nordbor e-handlar från utlandet handlar de helst från Storbritannien.
Brevlådan populärast
Hur man önskar få sin e-handlade vara levererad skiljer sig åt mellan länderna och beror också på vilken vara man har e-handlat. Generellt är dock brevlådan det populäraste leveransalternativet i hela Norden. Finland är dock ett undantag där det populäraste är att hämta varan hos sitt ombud.
I Danmark föredrar många e-handelskonsumenter att få sina varor hemlevererade på dagtid. I övriga nordiska länder är intresset för hemleveranser ganska lågt. Istället är det fler som vill hämta sina paket själva hos sitt ombud, på tider som passar.
När e-handeln går upp ökar också paketvolymerna, under första kvartalet i år ökade Postnords e-handelsrelaterade paketvolymer från företag till slutkund med 15 procent.
Rapporten E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland med drygt 4 000 intervjuade.