23948sdkhjf

Returer under lupp

E-handeln växer och med den returhanteringen. Förra året returnerades 3,5 miljoner e-handlade varor och en stor del av varorna kom från den starkt växande nätbaserade modehandeln, enligt en undersökning från Postnord.
E-handeln växer och med den returhanteringen. Förra året returnerades 3,5 miljoner e-handlade varor och en stor del av varorna kom från den starkt växande nätbaserade modehandeln, enligt en undersökning från Postnord.

Returkunden är lojal


En växande e-handel ställer högre krav på butikernas förmåga att möta kundernas förväntningar på enkel returhantering. Av 3,5 miljoner e-handlade varor som returnerades i fjol kom lejonparten från den växande modehandeln på nätet. 900 000 svenskar returnerade minst ett klädesplagg i fjol.
– Kläder hör av naturliga skäl till den vanligaste varan att returnera eftersom storlek och passform varierar. Tvärtemot vad många tror, är de kunder som gör flest returer värdefulla för företagen, eftersom de är återkommande och lojala. En smidig returhantering är därför lika viktigt och självklart som öppet köp i en fysisk klädbutik. Det ställer givetvis stora krav på e-handlarna, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord i en kommentar till undersökningen.


Returer som kostar

Postnord menar att många nystartade e-handlare fäster i bland för liten vikt vid returhanteringen och tar många gånger inte med det i affärskalkylen tillräckligt vilket gör det hela till en alltför kostsam historia.
Tipsen från Postnord om framgångsrik returhandeln lyder; Skapa tydliga processer i hur ni hanterar returer. Gör reglerna för returer tydliga och enkla men inte tråkiga – de ska vara en del av köpupplevelsen samt arbeta nära din logistikpartner för att skapa bästa möjliga tillgänglighet och leveranserbjudande.

Postnords undersökning presenteras i sin helhet den 8 maj.

/habit.se PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063