23948sdkhjf

Bygghandeln ut på nätet

E-handeln fortsätter att växa: 16 procent upp under årets första tre månader. Och bygghandeln är en av raketerna.
Undersökningen E-barometern, som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk digital gandel och Hui research, visar för årets första kvartal att e-handeln fortsätter sin kraftiga tillväxt.

Framförallt är det branscher som tidigare haft begränsad försäljning på nätet som växer kraftigt. Bygghandeln ökade sin försäljning på nätet med 36 procent under kvartalet. Det innebär att ungefär tre procent av branschens totala försäljning sker via internet, vilket motsvarar cirka 1 miljard kronor.

Nätuppåt för leksaker och sport

Leksaker och barnartiklar hade också en hög tillväxttakt på nätet, 31 procent, liksom och sport- och fritidsprodukter, 24 procent.

Av de största branscherna var tillväxten starkast för hemelektronik vars försäljning ökade med 16 procent. Kläder/skor hade en tillväxt om fyra procent och försäljning av böcker/media över internet ökade med 1 procent.

Sju av tio handlar på nätet

Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige 2014.

Sju av tio konsumenter e-handlade varor under första kvartalet i år. Av dessa har 14 procent e-handlat med sin mobiltelefon och 34 procent e-handlat från utländska sajter. 25 procent av alla e-handelsrelaterade försändelser till konsumenter i Sverige levererades från utlandet.

Nästan hälften av kosumenterna föredrar generellt att få en e-handlad vara levererad i postlådan av sin brevbärare.

Var fjärde e-handelskonsument returnerade en e-handlad vara, och den siffran är från förra året.

Mer skrymmande på nätet

Fortsatt är det främst kläder, hemelektronik samt böcker och andra medieprodukter som e-handlas. Men allt fler väljer också att köpa mer otympliga varor som byggmaterial, möbler och vitvaror via internet, och det är inom dessa branscher tillväxten är som starkast just nu.

- En mognare e-handel, som också i ökad utsträckning omfattar större och mer skrymmande varor som möbler och byggvaror, ställer högre krav på flexibla leveranser. Därför har logistikföretagen det senaste året utvecklat tjänster för hemleveranser som är bättre anpassade till konsumenters vardag, vilket kommer driva näthandeln av dessa varor ytterligare, säger Arne Andersson e-handelsexpert på Postnord.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063