23948sdkhjf

Swedavia tjänar mer på butiker

I takt med att antalet flygresenärer blir fler, stiger också flygplatsbolaget Swedavias hyresintäkter från flygplatsbutikerna.
Flygplatsbolaget Swedavia har kommit med sin rapport för årets första kvartal.

7,7 miljoner passagerare passerade Swedavias flygplatser januari-mars i år. Det är en med drygt 7,2 procent. Arlanda Airport har större tillväxt i passagerarströmmen än övriga storflygplatser i Skandinavien.

En förklaring till detta, enligt Torborg Chetkovich, verkställande direktör och koncernchef, är att "hushållen fortsätter att prioritera upplevelser i form av resor framför annan konsumtion".

Swedavias nettoomsättning första kvartalet uppgick till 1 286 miljoner kronor (1 213).

Passagerarökningen har medfört bland annat att hyresintäkterna från detaljhandel, mat och dryck ökat med fem miljoner och intäkterna från bildparkering med 19 miljoner.

Mer handel på Arlanda

Och Arlanda kommer att fortsätta växa, och därmed lär också antalet butiker bli fler. Swedavias mål är att " utveckla Skandinaviens ledande flygplats med en internationell atmosfär som stärker såväl flygplatsens som regionens och hela Sveriges konkurrenskraft."

Under de kommande tio åren ska Swedavia investera 7 miljarder kronor i ökad kapacitet för Arlandaflygplatsen vilket följs av ytterligare 6 miljarder kronor under de efterföljande tio åren. Dessutom tillkommer investeringar motsvarande 3-4 miljarder i fastighetsutveckling i anslutning till flygplatsen.

SWEDAVIA-FAKTA

Swedavia är helt statsägt.

Bolaget äger och driver Bromma Stockholm Airport, Göteborg Landvetter Airport, Kiruna Airport, Luleå Airport, Malmö Airport, Ronneby Airport, Stockholm Arlanda Airport, Umeå Airport, Visby Airport och Åre Östersund Airport. Därutöver äger Swedavia fastigheten Göteborg City Airport och är minoritetsägare i bolaget som driver flygplatsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08