Försäljningsvolymen ökade i mars
Försäljningsvolymen ökade med 5,1 procent i mars jämfört med samma månad 2013. Dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 8,6 procent enligt mars månads detaljhandelsindex.
Dagligvaruhandeln minskade med 5,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 8,4 procent.
Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 1,1 procent mellan februari 2014 och mars 2014. Under den senaste tremånadersperioden (januari-mars) ökade försäljningsvolymen med 1,2 procent, jämfört med närmast föregående
tremånadersperiod (oktober-december). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade.
HUI Research kommenterar :
I ett pressmeddelande skriver HUI research att mars månad bjudit på positiva tillväxttal för detaljhandeln, om än något försiktigare än under årets två första månader. Dagligvaruhandeln uppvisar en negativ utveckling på 5,5 procent, vilket dock beror på den kalendereffekt som påsken orsakar. Rensat för denna uppvisar dagligvaruhandeln en positiv utveckling. I och med att påsken har en stark kalendereffekt anser analytikerna på HUI research att är det för tidigt att uttala sig om dagligvaruhandelns utveckling hittills i år, då april sannolikt kommer att visa positiva tillväxttal och ta igen en del av tappet.
Inom sällanköpshandeln syns istället en våreffekt. Förra året kom våren sent och det var kallt i mars, i år kom värmen tidigare. Detta gör att sällanköpsvaruhandeln ökade med hela 8,4 procent i mars månad. Kläd- och
skohandeln, samt järn och bygg, hade en starkt negativ utveckling motsvarande månad i fjol, men tar igen det med råge i år. Även sporthandeln fick fart på sin försäljning. Utöver dessa mer väderpåverkade branscher fortsätter de mer kapitaltunga branscherna att utvecklas starkt. Konsumenterna prioriterar och har fokus på hemmet, både inredning och renovering, vilket driver tillväxten i dessa branscher.
Detaljisternas framtidstro backade något i mars, men ligger fortfarande relativt högt över det historiska genomsnittet. Hushållens konfidensindikator däremot minskade marginellt mellan februari och mars, vilket gör att indikatorn ligger strax under det historiska genomsnittet. Detaljhandelns utveckling för helåret 2014 spås landa på en tillväxt om 3 procent för den totala detaljhandeln och den hittills positiva utvecklingen generellt sett spås hålla i sig.