Fortsatt säljminskning för Apoteket
Apotekets försäljning på konsument- och vårdmarknaden fortsatte att minska under första kvartalet.
Förändringar på vård- och dosmarknaden fortsätter vilket innebär att Apotekets försäljning minskar under första kvartalet. I senaste kvartalsrapporten skriver vd Ann Carlsson hur det främst är lägre priser och volymer på vårdmarknaden som gjort att Apotekets omsättning minskat med tio procent. Volymnedgången beror på förlorade landstingsavtal.
Ledningens arbete med att effektivisera verksamheten fortsätter. Framförallt it-och personalkostnader har sänkts. Men trots att omkostnaderna sänkts med tolv procent, har det inte kunnat kompensera för lägre intäkter och bruttovinst.
Läkemedel i luren och på nätet
Samtidigt sker en satsning på att göra det enklare för kunden att få tag på sina mediciner.
– Vi förlängde öppettiderna på ett stort antal apotek. För de kunder som hellre beställer läkemedel i vår webbshop eller via sin mobiltelefon har vi gjort det ännu enklare att e-handla och få produkterna hemlevererade. Många kunder har även anmält sig till vår nya prenumerationstjänst. De kommer nu att få sina läkemedel hemskickade när det är dags för ett nytt uttag, säger vd Ann Carlsson .
Apoteket som huvdvårdsspecialist
Apoteket utökar också sitt sortiment av egenvårdsprodukter, till exempel inom hudvård. Snart, i vad som ledningen beskrivs som "inom kort", kommer en ny serie med ansiktsprodukter att lanseras.
Apoteket kommer nu också i en första omgång att utbilda apoteksmedarbetare till huvdvårdsspecialister.
Sex landsting och en region har förlängt sina existerande avtal med Apoteket kring läkemedelsförsörjning, läkemedelstillverkning och dosdispensering.
APOTEKETS FÖRSTA KVARTAL 2014
miljoner kronor
Nettoomsättning: 4 409 (4 925)
Rörelseresultat: 81 (99)
APOTEKETS JANUARI-DECEMBER 2013
miljoner kronor
Nettoomsättning: 18 847 (21 392)
Rörelseresultat: 354 (141)