Bra vinter för bygg- och järnhandeln
Försäljningen i järn- och bygghandeln ökade under mars med 20 procent, jämfört med en svag mars under fjolåret. Den varma vintern har varit positiv för branschen.
Hittills i år har försäljningen i riket ökat med 11,4 procent avseende totalt butiksinnehav och med 10,8 procent avseende jämförbara enheter.
– Viktigt dock att man i jämförelsen med 2013 tar i beaktande att det då rörde sig om väldigt svaga siffror och att vi varit gynnade av den varma vintern, säger Ulf S. Gustafsson , vd i branschorganisationen Bygg och järnhandlarna.
De två försäljningsmässigt största produktkategorierna i mars var Byggmaterial och Interiör- och snickerivaror. Tillsammans stod dessa produktkategorier för närmare 30 procent av den totala försäljningen. Kategoriernas försäljning ökade med 23,9 respektive 12,1 procent.
Försäljningen i produktkategorierna Träprodukter och Inredningsmaterial och färg ökade med 46,5 respektive 4,7 procent under mars.
– Vi går nu in i en för branschen oerhört intensiv period. Vi hoppas naturligtvis att trenden fortsätter. Vi märker att konsumenternas tilltro till den ekonomiska utvecklingen har stärkts och det gynnar naturligtvis oss även i tider då det är låg omsättning avseende bostadsbyten och när nybyggnationen fortfarande är på relativt låg nivå, avslutar Ulf S. Gustafsson.