Mode ökar men underhållning minskar hos Cdon
Nelly, NLY man och Members ökade försäljningen under första kvartalet och förlusten för CDOn:s segment mode minskade. För CDOn.com och Lekmer minskade omsättningen.
"Nelly.com fortsatte att uppvisa tillväxt. Den svenska marknaden utgjorde 41 procent av segmentets totala försäljningsvolym under kvartalet och försäljningen utanför Norden utgjorde 13 procent. Nederländerna var fortsatt den största marknaden utanför Norden. Försäljningen av egna märkesvaror utgjorde 33 procent av den totala försäljningen", skriver Cdon i sin kvartalsrapport och fortsätter:
"Trots ett säsongsmässigt svagt kvartal förbättrades rörelsemarginalen jämfört med föregående år som en följd av förbättrad logistik, förbättrade inköpspriser men även en ökad andel försäljning av egna varumärken".
Inom segmentet Underhållning, det vill säga Cdon.com och Lekmer.com, minskade omsättningen med 2 procent jämfört med fjolåret, till 502 miljoner kronor, och rörelseresultatet blev -5,2 miljoner (13,3).
"Rörelseresultatet fortsatte att påverkas negativt till följd av de minskade volymerna inom de mediarelaterade produktkategorierna vilka har en högre produktmarginal jämfört med övriga kategorier inom Cdon.com. Dock redovisade Cdon.com ett rörelseresultat som var något över nollstrecket", skriver bolaget.
Cdon.com Marketplace hade en god tillväxt och nya aktörer kopplas kontinuerligt på, enligt bolaget.
"Sedan lanseringen under det fjärde kvartalet 2013 har 90 aktörer knutits till Cdon.com Marketplace. Försäljningen av andra produkter än media utgjorde under kvartalet 67 procent av segmentets totala försäljning", skriver bolaget.
Segmentet sport och hälsa visade fortsatt hög försäljningstillväxt, på 30 procent, till 231 miljoner. Det är dock en nedgång från 36,5 procent för 2013. Rörelsemarginalen minskade samtidigt till 9,4 procent i kvartalet (10,1).
"Rörelsemarginalen minskade något till följd av ökade investeringar i personal inom framför allt it samt investeringar i nya marknader såsom Tyskland", skriver Cdon.
Inom hem och trädgård steg nettoomsättningen 26 procent till 181 miljoner och marginalen var 0,5 procent (-2,4), ett lyft hänförligt "förbättrade bruttomarginaler genom bättre inköpspriser och en bredare produktmix".