Här är Coops nya medlemsprogram
Ett nytt individanpassat medlemsprogram ersätter Coops återbäring vid halvårsskiftet.
Systemet med återbäringen infördes i slutet av 2010 och var bland det sista som den avgående vd:n Lars Idermark genomförde på Coop. Återbäringen har givit upp till fem procent tillbaka till kunden. Kostnaden för återbäringen har legat på cirka 900 miljoner kronor per år, men har inte medfört den merförsäljning som man önskat.
Nu ersätts återbäringen med ett nytt medlemsprogram, som sägs vara mer modernt och individanpassat. Medlemmarna samlar poäng som kan lösas in som varor, tjänster och upplevelser både i och utanför Coops butiker. I medlemsprogrammet ingår även individuella erbjudanden på varor som medlemmen brukar köpa och kan tänkas tycka om, som baseras på köphistorik.
– Vårt tidigare program har prioriterat en begränsad grupp medlemmar genom en relativt hög tröskel för att nå maximal återbäring. Nu sänker vi tröskeln. Samtidigt kommer det poängbaserade programmet öppna för nya samarbetspartners med erbjudanden som inte har funnits tillgängliga tidigare, säger Anders Sundström , ordförande KF och Coop Sverige AB.
Det nya medlemsprogrammet införs den 1 juli. Nuvarande återbäringssystem gäller som vanligt fram till dess och fasas sedan ut så att inga medlemmar förlorar sin återbäring.