Tacokungen blir näthandlare
Mat på nätet blir nästa marknad för mannen som lärde svenskarna att fredagsmysa med tacos.
Nu skriver Dagens Industri om hans nya satsning - med sitt företag Mat.se vill han bli störst på att sälja mat till konsumenter på nätet.
Störst i Göteborg
Mat.se är redan störst inom mat på nätet i Göteborg med kontor och lager i Pripps gamla lokaler i Västra Frölunda.
Försäljningen ligger på 90 miljoner kronor i årstakt och hela marknaden är i dag värd 2,5 miljarder kronor om året - en siffra som enligt Måns Danielsson , vd för Mat.se, kan växa åtta gånger inom fem till tio år.
Mat.se utmanar med sin satsning Stockholmsledande Mathem.se som har H&M:s vd Karl-Johan Persson som storägare.
Handla på nytt sätt
Lars-Olof Mattsson är tillsammans med sonen Ludwig Mattsson storägare i Mat.se via sitt familjeföretag Gavia Food Holding. De säger till DI att det är ett paradigmskifte på gång i dagligvarumarknaden.
Ludwig Mattson menar att folk vill kunna handla "på olika sätt" men tillägger att dagens aktörer har tagit den traditionella matbutiken och satt den på nätet.