23948sdkhjf

Vem tackar nej till 275 miljarder

Handeln har mycket att hämta från tillfälliga besökare – såväl inhemska som utländska. Men då måste man inse att man är en del av besöksnäringen och engagera sig.
Vem tackar nej till att vara med och dela på 275,5 miljarder kronor?

Just den summan är nämligen vad svenska och utländska turister spenderade under 2012 i Sverige. Egentligen handlar det inte bara om turister, utan även om affärsresenärer, gränshandelsshoppare och konsumenter som tar en liten sväng utanför den egna kommunen – tillsammans går de under begreppet besökare. Gemensamt har de att de öppnar plånboken under sina besök.


En hel del av vad besökarna spenderar går till handeln, det gäller framför allt de utländska besökarna. Men här finns mer att hämta.




I typiska turist- och gränshandelsorter är man duktiga på att ta hand om besökarna i butikerna. Här har man lärt sig att hålla öppet när besökarna vill handla, berätta att medarbetare talar flera språk och lyfta fram speciella produkter i sortimentet. Men på många andra håll i landet finns inte det här tänket alls, Helt enkelt därför man inte ens tänker på vilka möjligheter tillfälliga besökare kan medföra.


Det kan handla om konferenser och mässor, konserter och festivaler eller kanske större sportevenemang som lockar besökare till staden. Självklart ska handeln hänga på och se till att få besök i butikerna också. Eller varför inte tillfälligt flytta till de arenor där besökarna befinner sig. Nu för tiden, när handeln har blivit så flexibel finns alla möjligheter.



Men det viktigaste är att handeln engagerar sig i besöksnäringen. Att inse att man är en viktig del av den. Och se till att hålla sig informerad och kunna vara med och påverka vad som händer på orten. Då kanske man inte bara får vara med och få en större andel av de 275,5 miljonerna. Utan också medverka till att det blir en ännu större penningpåse att fördela.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068