Axel Johnson i ny digital handelssatsning
Axel Johnson och Recapex gör en gemensam satsning på digitala affärer som de kallar D-Ax. Första strategiska investering blir storleksguiden Virtusize.
Den svenska e-handelstjänsten har på senare tid lockat till sig flera välkända nätbutiker i Sverige, Storbritannien samt i Japan, något som lockar investerare.
– Vi har en stark tro på teamet kring Virtusize. Sedan starten har de på ett smart sätt lyckats hjälpa branschen med ett komplext problem, vilket är att konsumenter har svårt att välja rätt storlek när de handlar online vilket leder till många returer för e-handlare. Vi är övertygade om att Virtusize har något stort på gång, vilket bland annat indikeras av tusentals positiva konsumentomdömen kring hur tjänsten nyttjas. Vi ser fram emot att jobba nära grundarna i deras strävan att skapa en global standard för storlek och passform, säger Johan Siwers , medgrundare av D-Ax och General Partner i Recapex till nättidningen E-handeln.se
Det virtuella provrummet finns idag tillgängligt online på över 200 marknader via 30 e-handelspartners i Europa och Asien såsom Asos, Nelly, Monsoon, Acne studios, Esprit och Magaseek.
– Att få in en ny ägare, som genom Axel Johnson har en lång och bred erfarenhet av detaljhandel i kombination med Recapex som ligger bakom digitala framgångar som Match.com, Livebookings och Bookatable, kommer att vara en stor tillgång för Virtusize, säger Gustaf Tunhammar , VD och grundare, Virtusize.