23948sdkhjf

Skomärket som öppnar eget

Svenska skomärket Gram har öppnat butik. Och med nytt kapital i ryggen kan det bli fler – utomlands.
Skomärket Gram fokuserar på vad man kallar för ”sofistikerade sneakers” och startades 2005 av Anna Stenvi och Alexis Holm , som fortsatt är märkets huvuddesigner och bosatt i Hongkong. Namnet Gram kommer sig av att varje skomodell är namngiven efter sin vikt.

Märket har sin egen webbutik men är i huvudsak distributör. Tio procent av försäljningen sker i Sverige. Asien är största exportmarknad med Japan och Korea som viktigaste länder.

Förra räkenskapsåret omsatte firman sex miljoner exklusive moms.

– Vinstmässigt ligger vi nu strax under break even, säger vd Johan Larsson .

Kan öppna fler

Grams första egna lilla butik, på 20 kvadratmeter, ligger i anslutning till firmans kontor på Södermalm i Stockholm.

Johan Larsson är inte främmande för att öppna fler Grambutiker, antingen i egen regi eller via distributörer.

Nya delägare är på väg in i bolaget.

– Med nytt kapital får vi nya expansionsmöjligheter, säger Johan Larsson och nämner spontant städer som Berlin, Paris och Los Angeles som möjliga platser för framtida Grambutiker.

Läs mer i senaste numret av Dagens handel på papper!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422