Fortsatt fritt hos Zalando
Med fortsatt fri frakt och fria returer vill nätmodejätten Zalando fortsätta växa. – De svenska kunderna är flitiga på att höra av sig med synpunkter, men efterfrågar – ännu inte – hemsändning i någon högre grad, säger Zalandos Andreas Bränd.
– Returgraden hos oss på Zalando ligger i snitt runt femtio procent. Och när kunden fått hem sina varor, är de snabba att bestämma sig för om de ska returnera eller inte.
Andreas Bränd är Zalandos marknads- och försäljningschef för Sverige, tillika driftschef för norra Europa.
Fortsatt fri frakt
Ett av Zalandos signum är fri frakt och fria returer. Just Zalandos hemland Tyskland (liksom Finland) har under några år haft en lagstiftning med tvingande fria returer för distanshandelsföretag. Det tvånget upphör i sommar, men Andreas Bränd säger att Zalando inte har några planer på att ta bort fria frakter och returer för sina kunder.
I Danmark kan Zalandos kunder välja att få paketen till utlämningsställe, som i Sverige, eller hemskickade. Apropå att konsumenterna överlag verkar efterfråga allt större valmöjligheter, säger Andreas Bränd att svenska kunder inte på samma sätt efterfrågar hemsänt. Men skulle den saken ändrar sig, stänger han inte dörren för det upplägget också på svensk mark.
Outlets och pop up
Zalando är ett renodlat e-handelsföretag. Undantaget är några popupbutiker – hittills aldrig i Sverige - och de två outletbutiker som finns i Tyskland, i Berlin och, från i slutet på våren, i Frankfurt.
Den Kinneviksägda nätmodehandlaren sålde förra året för 15,6 miljarder kronor (10,3) och har sedan starten för drygt fem år sedan gått med förlust.
– De två senaste åren har vi nått ett nollresultat på huvudmarknaderna Tyskland, Österrike och Schweiz, säger Andreas Bränd.
I Norden har Zalando funnits i två år.
Läs mer om Zalando i senaste numret av Dagens handels papperstidning!