23948sdkhjf

Bergendahls har en bit kvar till toppen

UPPDATERAD Med en omsättning på knappt tio miljarder har Bergendahls dagligvaruverksamhet en bit kvar innan de går om Axfood som omsätter 37,5 miljarder. Ambitionen att växa finns som en självklarhet i organisationen, men vd Peter Lund sätter inga konkreta mål för marknadsandelar.
Tidigare i veckan skrev Kristianstadbladet om Bergendahls nya höglager i Hässleholm. Motiveringen för att bygga det nya höglagret var att kunna hantera större volymer för en framtida expansion.
Tidningen skriver att byggnaden, som blir ett av Sveriges högsta höglager, är ett led i företagets mål om att bli den näst största aktören inom svensk dagligvaruhandel. Det innebär att de skulle distansera både Axfood och Coop, och Dagens Handel sätter rubriken "Bergendahls vill spöa Axfood och Coop"på sin notis.
Bergendahls kommunikationschef Mikael Lagerwall blir då uppringd av nyhetsbyrån Direkt. I intervjun bekräftar han att företagets mål är att växa. Målet ska nås genom att öppna nya butiker och att öka inom befintligt butiksnät. Börsintroduktion är dock inte aktuellt för den familjeägda koncernen.
För honom är det inget nytt eller märkvärdigt att företaget vill ta större marknadsandelar, utan det är en ambition som företagets medarbetare är införstådda med.
- Att bara tala om tillväxt är lite ointressant, det är roligare att sätta konkreta mål i form av marknadsandelar, säger han till Dagens Handel.
Peter Lund,Bergendahls vd vill dock tona ner det hela:
– Visst vill vi växa, men vi sätter inte upp konkreta mål på det sättet. Det har media blåst upp, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094