Skoförsäljningen storökar
Skofackhandeln kan se tillbaka på en framgångsrik mars: skoförsäljningen ökade med över 20 procent.
Stilindex från Svensk Handel Stil visar hur försäljningen i skofackhandeln under mars ökade med 22,2 procent. Motsvarande ökning för klädfackhandeln var de betydligt blygsammare 1,7 procent. Allt mätt i löpande priser, jämförbara enheter, mars 2014 jämfört med mars 2013.
Stilindex mäter nu också e-handeln med kläder. Den näthandeln ökade med 6,3 procent i mars jämfört med mars förra året.
- Skohandeln infriade förväntningarna med en uppgång - lika mycket som de tappade i mars förra året, kommenterar Mikael Sandström , branschordförande för Svensk Handel Stil.och fortsätter:
- Klädhandelns ökning räcker inte på länge vägar för att ta igen förra årets nedgång på åtta procent. Branschindikationer pekar på att damförsäljningen dock är bättre än herr.
April - en utmaning
Utvecklingen hittills i år, januari-mars, visar att klädförsäljningen ökat med 0,2 procent och skoförsäljningen med 11,6 procent.
Klädförsäljningen på nätet årets första tre månader har ökat med 0,8 procent.
- I april förra året ökade klädförsäljningen med över fyra procent och skoförsäljningen med 16,5 procent. Detta tillsammans med att påsken är negativ för sällanköpshandeln gör det till en utmaning att öka i april, säger Mikael Sandström.