23948sdkhjf

Ny undersökning visar superstark e-handelstillväxt

Det är e-handelssystemleverantören Jetshop som i en ny undersökning visar att e-handeln växer så det knakar. Men alla e-handlare har inte anpassat sig efter kundernas behov av mobila lösningar.


Den svenska e-handeln växte med 19procent under det första kvartalet 2014 jämfört med samma period förra året. Det skriver Jetshop i ett pressmeddelande. Företaget har analyserat nära 250 000 köp i ett tvärsnitt av tio branscher inom svensk detaljhandel på nätet.

Urvalet i undersökningen består av 300 e-handelsbutikers försäljning från större till mindre e-handlare. Analysen baseras på ca 242 000 köp genomförda under första kvartalet 2014 jämfört med ca 203 000 köp genomförda i samma butiker under första kvartalet 2013. Noterbart är att mindre e-handlare står sig allt starkare i konkurrensen på nätet.

Undersökningen visar även att allt fler köp sker på mobila enheter såsom surfplattor och smartphones. Köp från mobila enheter står nu för 22,6% av antalet köp. 39% av besöken i svenska e-handelsbutiker kommer från konsumenter som surfar in från en mobil enhet.

- Konsumenterna ligger helt klart före e-handelsbutikerna. Allt fler surfar oftast på en mobil men möts fortfarande av nätbutiker som inte ger en tillräckligt bra upplevelse för att få konsumenten att fullfölja sitt köp, säger Christian Zanders , vd för Jetshop AB. Här finns en stor potential till ökad försäljning för svenska e-handelsbutiker, trafiken är redan där.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047