23948sdkhjf

Fler varor och färre brev i postväskan

Digitaliseringen sätter tydliga spår i brevbärarens väska. De klassiska breven blir allt färre. Men brevbäraren har fått en ny roll: som leverantör av varor som handlats på nätet.


Postnord har kommit med sin rapport "Postens service och kvalitet 2013". Under 2013 delade Postnords brevbärare ut 2 191 miljoner brev, en minskning med 3 procent jämfört med 2012. Samtidigt gör tillväxten i e-handeln att allt fler e-handlade varor levereras direkt i brevlådan.

Under många år följde brevvolymerna den ekonomiska utvecklingen. Ju högre fart i ekonomin, ju fler skickade brev. Postnord uppskattar att fram till år 2 000 bestod vad som kallas "meddelandemarknaden" nästan uteslutande av fysiska försändelser. i takt med digitaliseringen har sambandet mellan brevvolymer och ekonomisk tillväxt brutits.

Breven som blev e-post

2 191 miljoner brev delades ut av postens brevbärare under 2013. Under förra året minskade mängden brev med cirka 114 miljoner vilket innebär en minskning med 3 procent jämfört med 2012. Posten hanterar trots detta cirka åtta miljoner brev varje vardag.

Postens årliga brevvolym har minskat med en miljard försändelser på tjugo år. Det betyder att av de brev som skickades år 1994 har cirka 2,6 miljoner brev dagligen ersatts av digitala meddelanden.

Men om brevbärarens väska innehåller allt färre klassiska brev, har han fått en ny roll: som efterlängtad förmedlare av de varor som köpts in på nätet.

E-handeln ger brevbäraren ny roll

När svenskarna handlar på nätet vill 53 procent ha sina varor levererade direkt hem av brevbäraren. 46 procent av dem som e-handlar anger också att de får hälften eller mer av sina varor i postlådan.

När paketet inte ryms i postlådan föredrar svenskarna att hämta dem hos postens ombud, skriver rapporten.

Postservice ger boval

80 procent av de boende på landsbygd anser att brevbäringen är mycket viktig för att de ska kunna bo där de bor, motsvarande siffra för boende i tätort är 66 procent. Av de som bor på landsbygd är 87 procent mycket eller ganska nöjda med servicen och kvaliteten på brevbäringen. Motsvarande siffra för boende i tätort är 84 procent, skrivs i rapporten.

- Det är glädjande att brevbäringen uppskattas av svenska folkettrots det stora omställningsarbete som har gjorts för att möta de sjunkande brevvolymerna. Vi har sett över varje del av verksamheten och varje moment i hur breven hanteras har förändrats. Vi anpassar kontinuerligt vår verksamhet för att möta den förändrade brevmarknaden, säger Andreas Falkenmark , chef för affärsområdet e-post och kommunikation hos Postnord.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062