23948sdkhjf

Semestern - viktigaste shoppingplanen

Det är semester och upplevelser som står för konsumenternas största köpsug den närmaste tiden. Utgifter för hemmet och sparande prioriteras inte lika högt de kommande tre månaderna.
– Köpsuget i april fortsätter att vara starkt. Hushållen börjar nu planera semestrar och spås spendera mer på upplevelser igen efter en tid med fokus på hemmet, säger Magnus Kroon , utvecklingschef på branschorganisationen Svensk handel.

Svensk handel har kommit med konsumentbarometern Köpsuget, som sätter "fingret i luften" på hur svenska hushåll planerar att konsumera.

Köpsuget, indikatorn för konsumenternas framtida konsumtion, landar på plus 10 i april. Konsumenterna är alltså fortsatt optimistiska kring sina köpplaner det kommande kvartalet, men inte alldeles i lika hög grad som i novembers mätning.

Semester är den kategori som toppar listan över till tilfrågades planerade konsumtion. Därmed tar semestern över förstaplatsen från kategorin sparande som låg i topp i förra mätningen.

Utomhusupplevelser

Att det är en varmare årstid på gång märks också i rapporten. Många flyttar sina aktiviteter utomhus. Hälsa och motion är viktiga. Närmare hälften av konsumenterna (44 procent) anser sig vara mer hälsomedvetna idag än för ett år sedan.

Över lag är upplevelser en kategori som ökar påtagligt under vår och försommar. Och samtidigt minskar köpsuget i kategorin hemmet.

– Inte minst inför sommarsäsongen behöver vi i handeln tillsammans med andra aktörer jobba för att skapa starka destinationer som kan locka dagens konsumenter som värdesätter upplevelser och resor, säger Magnus Kroon.

Mer restaurang, mindre alkohol

Faktum är att samtliga kategorier spås öka även vid denna mätning. De som svarat hoppas kunna gå mer på restaurang. För kategorin Mat och dryck spås öka under kommande kvartal. Och det är framför allt just restaurangbesöken som konsumenterna spår kommer att öka under kommande kvartal.

Däremot planerar konsumenterna att dra ner på konsumtionen av alkoholdrycker.

Media är den post som förväntas ha svagast ökning.

Rapporten "Köpsuget april 2014" baseras på en webbenkät där 1 220 svenskar mellan 18 och 80 år har deltagit. Undersökningen genomfördes under mars 2014.

Här är tråkigaste inköpet under kommande månad:

Löpande räkningar
Bilkostnader
Tandläkare

Roligaste inköpet under kommande månad:

Semesterresa
Ny bil
Nya kläder

Kommer du att förändra dina konsumtionsvanor under närmaste året?

Jag kommer att handla mer av

- träningskläder och träningsskor 29 %
- gymkort/träningskort 18%
- köksutrustning 17%



Källa: "Köpsuget april 2014", Svensk handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074