Instagram går om Twitter
Bland amerikaner med smarta telefoner, har Instagram nu gått om Twitter i popularitet.
Facebook köpte Instagram 2012 och förra veckan gick Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg ut och deklarerade att Instagram nu har 200 miljoner aktiva användare varje månad över hela klotet. Det innebär att appen blivit sex gånger så stor som den var vid köptillfället.
Instagram har nyligen släppt in annonsörer i appen. Till tidningen Financial Times säger Deborah Aho-Williamson , analytiker på E-marketer, att annonsörer ser Instagram som en "fin varumärkesbyggande plattform" för bilder och video. Men hon påpekar att appen antagligen inte kommer att ta marknadsförare från mikrobloggen Twitter.
- Användningsområdena är så annorlunda. Instagram handlar om att dela bilder och film, men Twitter är mycket mer realtidsinformation och nyheter.
Men Usa är inte Sverige. Enligt nätmarknadsföringssajten Jajjamag, kommer visserligen Instagram på 24:e plats och Twitter på 62:a plats på gratisapparnas nedladdningslista. Men både bilddelningsapparna Snapchat (plats 14) och Whatsapp (plats 22) kommer före.