Bolist snart i alla kanaler
Bygg- och järnhandelskedjan Bolist har börjat lanseringen av digitala butiker i sina fysiska butiker. Till detta kopplas en integrerad e-handel.
Det digitala konceptet består av interaktiva skärmar och pekskärmar och har tagits fram av Bolist tillsammans med Visual art.
Handla på alla sätt
Ett av målen med konceptet är att stärka den lokala handlaren på den mindre orten och kunna erbjuda kunden ett brett sortiment, även om butiksytan är begränsad eller om varan är slut i hyllan.
Lösningen kompletteras med en integrerad e-handel som i sin tur når kunden via datorn, surfplattan eller mobilen. Leverans och retur kan hanteras i kedjans samtliga butiker.
– Man brukar prata om att sudda ut gränserna mellan traditionell butikshandel och e-handel. Med Sveriges största butiksnät blir det till en naturlig del att möta efterfrågan och kundbehoven, att handla vad, när och hur man vill. Detta i ytterligare ett led att stärka den lokala handlaren i en ökad konkurrens, säger vd Tomas Fritzon .
Det långsiktiga målet med satsningen är att dubbla kedjans omsättning.
Nytt logistikcenter
Satsningen är möjlig på grund av det logistikcenter som kedjan sätter upp i Helsingborg. Centret blir den centrala punkten för butiksleveranser samt för logistiken kring e-handelslösningen, där kedjans butiker kommer att fungera som utlämningsställen runt om i Sverige.
– Sortimentet kommer finnas tillgängligt för alla kunder via digitala kanaler medan de mer frekvent sålda varorna, anpassade efter läge och butik, ligger fysiskt på hyllan. Detta medför i sin tur ökad lönsamhet per kvadratmeter i butik, förklarar Tomas Fritzon.