23948sdkhjf

Venue retail group lanserar e-handel

Minskad försäljning i jämförbara enheter drabbade Venue retail group under vintern. Men vd Susanne Börjesson är fast övertygad om att man är inne på rätt väg. Kedjan Deco bags med ett tjugotal butiker är integrerad i orgnisationen och i april lanseras e-handel.
Under andra kvartalet minskade Venue retail groups försäljning i jämförbara enheter med 8 procent. På den svenska marknaden var minskningen 5 procent.

- En mild vinter påverkade både försäljning och bruttovinst och utfallet av det andra kvartalet blev under våra förväntningar. kommenterar Susanne Börjesson och fortsätter:

-Vi har fullt fokus på att fortsätta konsolidera verksamheten, driva försäljning och trafik till våra butiker och få full utväxling på de offensiva satsningar vi gjort. En tuff marknad gör det inte enklare – men vi är fast beslutna om att vara en av vinnarna på marknaden och vet vad vi ska göra för att nå dit.

Offensiva satsningar
Hon beskriver räkenskapsårets första hälft som präglat av offensiva satsningar – förvärv och integration av butikskedjan Deco bags ”i rekordfart”, öppnandet av nya butiker och i april är det lansering av e-handeln.

- Många viktiga steg, men jag måste samtidigt konstatera att det andra kvartalet inte nådde upp till våra förväntningar – till följd av både externa och interna faktorer, säger Susanne Börjesson.

Milt väder drog ner

En förklaring både till svagare försäljning och bruttovinst i kvartalet var det milda vädret som kraftigt påverkade försäljningen av de mest väderberoende produktgrupperna av varmfodrade accessoarer, handskar och vinterkängor; varugrupper som är högmarginalprodukter och som normalt sett är starka under den aktuella säsongen.

-Därutöver har vi den norska valutan och en svag generell utveckling i Norge fortsatt emot oss, reflekterar Susanne Börjesson och konstaterar samtidigt att koncernen inte varit ”tillräckligt bra på att driva trafik till våra butiker".

Vill öka trafik till butikerna

- Vi har en stabil konverteringsgrad, högre snittköp per kund och högre snittpris – men tappar besökare. Vi vidtar krafttag – bland annat har vi en förstärkt försäljnings- och marknadsorganisation med ny ledning. Lanseringen av e-handel, planerad till april, är också ett viktigt verktyg för att driva trafik, säger hon.

Företaget bytte kommunikationsmanér i november.

– Efter analys av utfallet har vi justerat balansen i kommunikationen till att bli mer produkt- och prisinriktad och nå en bredare målgrupp.

Mer nyhetsvärde i kollektionen

Vidare arbetas aktivt med sortimentsutvecklingen för att minska väderberoendet och öka nyhetsvärdet i kollektionen.

– Sammanfattningsvis ser jag mycket engagemang och revanschlust i organisationen och vi har tagit många offensiva steg. Fokus är att fortsätta konsolidera verksamheten, öka trafiken och få full utväxling på den nyligen förvärvade Deco bags-kedjan och övriga nyetablerade butiker. Med ett utökat butiksnätverk kan vi också ta nästa steg i konceptutvecklingen. En tuff marknad gör det inte enklare – men vi är fast beslutna om att vara en av vinnarna på marknaden och vet vad vi ska göra för att nå dit, säger Susanne Börjesson.

Venue retail group

december 2013-februari 2014

Koncernens nettoomsättning: 256,7 miljoner kronor (239,7).

Resultat före av- och nedskrivningar var 5,2 miljoner kronor (21,1). Negativ valutaeffekt från svagare norsk krona belastar resultatet med cirka 3 miljoner kronor.

Antalet butiker uppgick till 150 jämfört med 119 butiker motsvarande kvartal föregående år.

september 2013–februari 2014

Koncernens nettoomsättning uppgick till 473,2 miljoner kronor (446,3).

Resultat före av- och nedskrivningar var 9,9 miljoner kronor (44,1). Integrationskostnader till följd av förvärvet av Deco bags samt negativ valutaeffekt från svagare norsk krona belastar resultatet med cirka 9 miljoner kronor

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078