Ordervärdet ökar hos Odd Molly
Modebolaget Odd Mollys nya strategi för sortimentet och en stärkt organisation för design och försäljning har givit resultat: ordervärdet på höst- och vinterkollektionerna har ökat med 27 procent.
Ordervärdet på Odd Mollys höst- och vinterkollektioner 2014 uppgår till cirka 121 miljoner kronor. Ledningen konstaterar att det – återigen - är en stark ökning, med 26 miljoner. I ordervärdet ingår order från externa återförsäljare från 21 länder samt order till egna butiker, shop-in-shops och bolagets webbshop exklusive sedvanligt butikspåslag.
Satsar på egna kanaler
Ordervärdet för höst- och vinterkollektionerna visar samma tillväxtmönster som föregående år med ökningar både i kronor, antal artiklar och genomsnittsorder.
- Den tydliga positiva trenden visar att vi nått den balans i kollektionen som vi eftersträvat med vår nya sortimentsstrategi – både produkt- och prismässigt. En viktig framgångsfaktor är också vår satsning på egna försäljningskanaler – det stärker varumärket och ger oss möjlighet att driva försäljning, säger Anna Attemark.
Odd Mollys fem största marknader är Sverige, Tyskland, Schweiz, Danmark och USA. Mot bakgrund av att bolaget har en allt större andel egen detaljhandel samt har för avsikt att gå från två till fyra införsäljningar per år kommer Odd Molly framöver inte att offentliggöra ordervärde separat.
Odd Mollys produkter säljs genom externa återförsäljare i cirka 20 länder runt om i världen. Dessutom har Odd Molly idag fem egna fysiska butiker i Stockholm, Täby, Kungsbacka, Barkarby och Köpenhamn, två shop-in-shops samt en egen webbshop.