H&M startar e-handel i Kina
– Årets försäljning har startat bra med en ökning i lokala valutor om 12 procent under första kvartalet på en klädmarknad som på många håll fortfarande präglas av ett utmanande makroekonomiskt läge, och vi har fortsatt att ta marknadsandelar, kommenterade H&M:s vd Karl-Johan Persson klädjättens senaste tremånadersrapport.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 3 486 miljoner kronor (3 234), en ökning med åtta procent.
Enligt Dagens industri hade dock analytikerna väntat sig mer och rubricerar rapporten som ”H&M sämre än väntat”.
I samband med kvartalsrapporten gjorde ledningen också en summering av vad som är på gång just nu i koncernen.
Försäljningen under perioden 1 mars – 25 mars 2014 ökade med 12 procent i lokala valutor jämfört med samma period föregående år.
Butiker i A-lägen
Under 2014 planeras öppning av totalt 375 nya butiker.
– Vi kommer att öppna fler H&M-flaggskeppsbutiker än förra året, bland annat i Melbourne i General Post Office-byggnaden, i Milano vid Piazza del Duomo, i Shanghai på East Nanjing Road och i München på Weinstrasse samt ytterligare två nya flaggskeppsbutiker på Manhattan – på 5th Avenue och Herald Square, berättade Karl-Johan Persson.
Satsningen på sportkollektionen har tagits väl emot av kunderna och successivt kommer den att lanseras i fler butiker och länder.
I år blir Australien, Filippinerna och Indien nya länder för klädjätten. Peru och Sydafrika kommer till 2015.
Mer på nätet
Fyra nya stora H&M-onlinemarknader planeras öppna i år. Frankrike öppnade i mitten av mars. I början av hösten är det dags för nätbutiken i Spanien och Italien. I slutet av året kommer kineserna att kunna handla H&M på webben.
I år kommer Cos att öppna butiker i fyra nya länder: Australien, Schweiz, Sydkorea och USA (i New York och Los Angeles) samt online i USA.
And other stories fortsätter också att växa med butiker i tre nya länder i år: Belgien, Nederländerna och USA och online i tre nya länder; Irland, Österrike och USA.