23948sdkhjf

Skjortföretaget som växer

Skjortföretaget Stenströms är inne i en tillväxtresa, där Usa är nästa stopp. Med ny flaggskeppsbutik i Stockholm firar nu företaget 115 år. – Det är viktigt att kunna representera varumärket med egen butik i vår egen huvudstad, säger vd Anders Bengtsson.
Butiken i Sturegallerian, med mode för dam och herr, slår för första gången upp dörrarna idag på morgonen. Och det här är bara början. I höst kommer Helsingborgsföretaget att, tillsammans med sin mångåriga danska partner, att låta öppna den första butiken utanför Skandinavien – i Hamburg. Sedan tidigare finns två Stenströmsbutiker i Danmark, utanför Köpenhamn och i Århus.

Under den kommande femårsperioden planerar man att öppna två-tre nya flaggskeppsbutiker per år.

Anders Bengtsson nämner Helsingfors som en stad som kunde vara aktuell för en öppning.

– Vi har valt att inte driva butikerna i egen regi, utan att hitta bra partners, säger han och fortsätter:

– Till skillnad från många andra varumärken har vi också valt att inte öppna egen e-handel. Men många av våra kunder har ju e-handel där våra produkter säljs.

Handplockade medarbetare

Marica Måbrant är ansvarig för och delägare i butiken i Sturegallerian. Hon är tillika vd för multibrandbutiken NK Herrekipering som är stor återförsäljare av Stenströms. Hon har jobbat med varumärket Stenströms i 20 år.

Till den nya butiken har hon handplockat sina nya medarbetare, totalt fem stycken.

– Här ska vi ha en absolut exceptionell service, säger hon.

Usa nästa

Stenströms finns sedan tidigare i Nordamerika i Kanada. Nu i vår är det dags för en ordentlig satsning i Usa, som tar sin början på modeveckan i New York.

– I år öppnar vi kontor och showroom i New York i egen regi, Det blir ett viktigt kapital i vår historia, säger Anders Bengtsson.

10-procentig tillväxt

2013 omsatte Stenströms 175 miljoner kronor. 65 procent går på export.

– Vi har vuxit med tio-tolv procent de senaste fem åren, och planerar en fortsatt tillväxt både på befintliga och nya marknader, säger marknadschef Marie Ramberg .

Målet är att växa med 10-12 procent per år under de närmaste åren.

Inte bara business

Men allt är inte siffror hos Helsingborgsföretaget.

– Vi tar också ett ansvar som är lite utanför balansräkningen, konstaterar Anders Bengtsson.

Under många år har företaget bidragit till ett center för barn med funktionshinder i Estland där Stenströms har sin fabrik.

– Nu bildar vi Stenströms foundation där tre procent av företagets vinst kommer att användas i olika projekt, alla med fokus på barn, berättade Anders Bengtsson i samband med pressvisningen av den nya butiken i Sturegallerian.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063