Skjortföretaget som växer
Skjortföretaget Stenströms är inne i en tillväxtresa, där Usa är nästa stopp. Med ny flaggskeppsbutik i Stockholm firar nu företaget 115 år. – Det är viktigt att kunna representera varumärket med egen butik i vår egen huvudstad, säger vd Anders Bengtsson.
Under den kommande femårsperioden planerar man att öppna två-tre nya flaggskeppsbutiker per år.
Anders Bengtsson nämner Helsingfors som en stad som kunde vara aktuell för en öppning.
– Vi har valt att inte driva butikerna i egen regi, utan att hitta bra partners, säger han och fortsätter:
– Till skillnad från många andra varumärken har vi också valt att inte öppna egen e-handel. Men många av våra kunder har ju e-handel där våra produkter säljs.
Handplockade medarbetare
Marica Måbrant är ansvarig för och delägare i butiken i Sturegallerian. Hon är tillika vd för multibrandbutiken NK Herrekipering som är stor återförsäljare av Stenströms. Hon har jobbat med varumärket Stenströms i 20 år.
Till den nya butiken har hon handplockat sina nya medarbetare, totalt fem stycken.
– Här ska vi ha en absolut exceptionell service, säger hon.
Usa nästa
Stenströms finns sedan tidigare i Nordamerika i Kanada. Nu i vår är det dags för en ordentlig satsning i Usa, som tar sin början på modeveckan i New York.
– I år öppnar vi kontor och showroom i New York i egen regi, Det blir ett viktigt kapital i vår historia, säger Anders Bengtsson.
10-procentig tillväxt
2013 omsatte Stenströms 175 miljoner kronor. 65 procent går på export.
– Vi har vuxit med tio-tolv procent de senaste fem åren, och planerar en fortsatt tillväxt både på befintliga och nya marknader, säger marknadschef Marie Ramberg .
Målet är att växa med 10-12 procent per år under de närmaste åren.
Inte bara business
Men allt är inte siffror hos Helsingborgsföretaget.
– Vi tar också ett ansvar som är lite utanför balansräkningen, konstaterar Anders Bengtsson.
Under många år har företaget bidragit till ett center för barn med funktionshinder i Estland där Stenströms har sin fabrik.
– Nu bildar vi Stenströms foundation där tre procent av företagets vinst kommer att användas i olika projekt, alla med fokus på barn, berättade Anders Bengtsson i samband med pressvisningen av den nya butiken i Sturegallerian.